Orgeln

Orgeln byggdes 1860 av Frans Andersson för Väddö kyrka i Uppland. Efter en brand som förstör Väddö kyrka den 24 maj 1872 blir orgeln hemlös. Den inköpes 1875 av Fårö församling för 800 kronor.

Orgelns disposition är följande: pedal: Subbas 16', Bombard 16', Violon­cell 8', manual: Borduna 16', Gedackt 8', Principal 8', Gamba 8', Trompet 8', Oktava 4', Fleut 4', Quinta 3', Oktava 2'

samt pedal/manualkoppel. Läs mer här om orgeln och orgelns stämmor.

Orgeln restauerades 1970 samt 2000-2001.

Läs om orglar och deras historik.

Birgit Sjöstedt Gahnfelt spelar en av högmässans psalmer

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I sammanhanget måste vi även nämna orgeln i Bunge kyrka.

Orgeln är byggd 1756 av Jonas Gren och Petrus Stråhle som då var landets mest förnäma orgelbyggare. Ursprungligen var den tänkt för franska reformerta kyrkan i Stockholm. Orgeln flyttades till Bunge år 1870.

Under 1800-talet utbyttes två stämmor och ny trumpet insattes, men vid en restaurering, gjord av orgelbyggare Mads Kjersgaard 1977, återställdes den ursprungliga dispositionen, som är:

Subbas 16´(diskant och bas), Principal 8´, Kortflöjt 8´(diskant och bas), Rörflöjt 4´, Oktava 4´, Oktava 2´, Scharf 2 ch och Trumpet 8`(diskant och bas) samt bihangspedal.

Utsikt från orgelpallen i Bunge kyrka     Mekaniken är ett imponerande hantverk!

I Sverige finns numera endast ett fåtal orglar från denna tid bevarade i spelbart skick och bland dessa intar Bungeorgeln en absolut särställning. Av ledande orgelexperter så rankas Bungeorgeln som nummer tre. Om orgeln haft fristående pedal samt två manualer hade den förmodligen varit nummer ett bland dessa historiska instrument då dess klang är magnifik. I Visby stifts årliga orgelvecka så brukar en konsert på Bungeorgeln ingå.