Altaret

Altaret är från 1709. Altartavlan av sandsten bär högst upp Karl XI: s namnskiffer, men motivet är Jesus och hans lärjungar vid den sista måltiden. Johannes ligger vid Mästarens bröst och de övriga runt omkring bordet med bägaren och lammet. Tidigare fanns en predikstol och ett altarskåp från 1600-talet. Dessa finns nu i Hallshuks fiskekapell. Helgonbilderna, som hörde till altarskåpet finns på Gotlands Fornsal. Det omtalade kulhålet i den gamla altartavlan tillkom år 1620 och prästen som var utsatt för mordförsöket var Christian Christensen Nestvediensus. Han kom som pastor till Fårö år 1616 vid 22 års ålder och gifte sig med Judit Johansdotter från Lanters. Den söndag då han blev beskjuten av ilskna fåröbor, för att han "skvallrat" för myndigheterna om deras strandröveri, flydde han ur kyrkan, ner till Lanters, där han med sin hustru rodde över sundet med båt. Han hamnade sedan nere i Öja, så långt bort från Fårö som möjligt och där förblev han kyrkoherde under många år fram till sin död.